top of page

At Polymorf, I contributed to the SYMBIOSIS project.
My task involved designing and creating the soft robotics.

Dit project begon met een studie naar de werking van soft-robotica. Door veel te experimenteren en prototypen met verschillende technieken en materialen werden de soft-robotica units gepersonaliseerd en perfectioneert voor de toebehorende personages.

De ontwerpen van de soft-robotica waren gebaseerd op vormen en bewegingen die voorkwamen binnen de VR-ervaring. Dit gebeurde zodanig dat de personages zowel van buiten als binnen de VR-ervaring te herkennen waren.

De soft-robotica heeft een esthetisch ontwerp aan de buitenkant wat de kenmerken van het personage nabootst.
Maar ook de naar binnen gekeerde kant heeft een ontwerp wat zorgt voor een connectie met het personage zelf.

De soft-robotica en aansturing van de luchtdruk zijn zo ontworpen dat het pak tastzintuigen van het personage realiseert om zo nog dieper in de huid te kunnen kruipen.
Hierbij wordt er een ervaring gecreëerd van de houding, het gebruik van verschillende spieren en organen, de ademhaling en zelfs de energiestroming die bij sommige personages een grote rol speelt.

Mijn ontwerpen ben ik binnen Blender gaan uitwerken.
Hier maakte ik een positief van de vorm om deze bespreekbaar te kunnen maken met mijn werkgever.
Wanneer de vorm definitief was maakte ik het ontwerp voor de binnenkant om zo de inflatie te kunnen bepalen.
Hierbij zorgde ik dat de vorm esthetisch uitzette naar de buitenkant. Voor de binnenkant hield ik rekening met het gevoel dat we wilde verwezenlijken en de extra weerstand die de druk tegen het lichaam bood.

Om het ontwerp te kunnen gieten maakte ik een mal met daarin het negatief. Hierbij moest er met veel aspecten rekening worden gehouden. De mal moest
3D-printbaar zijn, accuraat aansluiten, te klemmen zijn, overtollig siliconenrubber afvoeren en kunnen vacuümzuigen om luchtbellen te voorkomen. 

Om de soft-robotica op zijn plek te houden heb ik houders ontworpen. De soft-robotica moest ook luchtdicht zijn. Hiervoor heb ik met verschillende technieken de luchttoevoer geklemd tussen de houders.

Na de ontwerpfase heb ik de Blender-bestanden verwerkt tot 3D-printbare bestanden.
De geprinte mallen heb ik vervolgens gegoten met siliconen rubber tot soft-robotica luchtpockets.
De luchtpockets heb ik bevestigd in de houders samen met de luchttoevoer.
Na veel te prototypen waren alle soft-robotica delen luchtdicht en werkend op een manier die perfect paste bij de gehele ervaring.